21 Ekim 2012 Pazar



                            Araba Plakasından Fallar... 


Çocukluğumun ve ilk gençliğimin en önemli figürlerinden biriydi Cem Karaca. İncecik
bedeni, kocaman sesi, aşık olduğum karizmasıyla her şarkısını ezbere bilir onunla
tanışacağım günün hayalini kurardım. Bütün şarkılarını severdim… En çok sevdiğim
şarkısı konusunda hala kararsızlık yaşıyorum. Ama bir şarkısı var ki o şarkı yüzünden
ben hala her gün araba plakasından fallar tutuyorum.

Cem Karaca’nın ‘Tamirci Çırağı’nı hepimiz biliriz. ‘Kahya Yahya’ da benim için
tamirci çırağıyla aynı mahallenin diğer bıçkını gibidir. 1990 tarihli ‘Kahya Yahya’
şarkısında Cem Karaca, yine sınıf farkını işaret eder. Kızımız kim bilir kimin nesidir
ama o sadece kahyadır, Yahya’dır. Şarkıyı ilk dinlediğim günü hatırlıyorum. Kuşadası
Altın Güvercin Şarkı Yarışması vardı. Bir cumartesi gecesiydi. Evde ailecek TV’nin
karşısındaydık. O’nun katılacağını bile bilmiyordum. Her zamanki gibi “Gençler ve
daima genç kalanlar” diyerek sahneye çıktı ve ‘Kahya Yahya’yı söyledi. Tabii ki birinci
oldu ve ben ağladım. Daha da önemlisi şarkı sözlerini yazdım edebiyat defterime.
Sonra ikinci dizesindeki “Araba Plakasından Fallar Tutmuşum” cümlesini taktım
kafama. Araba plakasından nasıl fal tutulurdu? O dönemde araştıracağım fazla
kaynak yoktu. Ben de kafamdan bir fal uydurdum.

Araba plakasından fal tutmanın ilk şartı plakada adınızın baş harfinin olması. Hangi
sırada olduğunun bir önemi yok. Baş harfinizi görünce hemen plakadaki sayıları
toplayıp 1 ile 9 arasındaki bir rakamı elde ediyoruz ve her rakamın bir kelime karşılığı
var. Şöyle ki; 1-Aşık, 2-Dürüst, 3-Yalvarıyor, 4-Öpmek İstiyor, 5-Mektup İstiyor (takdir
edersiniz ki günümüzde mail ya da mesaj oluyor), 6-Evlenmek İstiyor (umut dünyası)
7-Resim İstiyor, 8-Seviyor, 9- İstemiyor… Bu fal 90’larda kızlar arasında ‘adyömersi’
olarak da bilinirdi. Şimdi yaptığım araştırmada Fransızca ‘a dieu merci’ cümleciğinden
geldiğini ve anlamının “Tanrım sana şükürler olsun” dileği olduğunu öğrendim.

Cem Karaca ile tanışma hikayeme gelince… Barışarock’tı. 2003’ün Ağustos
sıcağıydı.. Saatlerce beklediğimi, sonra O’nu gördüğümü, sahneye çıkmadan
aralardan sıyrılıp O’na sarıldığım anı hatırlıyorum. Sonrası da araba plakasından
tutulan fallar, özlemler, acılar ama en güzeli de hatıralar.

Hiç yorum yok: